PSEUDOTVŮRCI VELICE PILNĚ PŘIPRAVUJÍ PLNOST NEGATIVNÍHO STAVU
Varování: V Česku je 2x víc skleníkových plynů z aut
03.10.2007
Praha - Za posledních šestnáct let zdvojnásobila automobilová doprava své emise skleníkových plynů. Automobilismus je tak hlavní příčinou, proč se v posledních letech nedaří Česku omezovat vypouštění oxidu uhličitého a proč republika patří se svými skleníkovými emisemi mezi evropské rekordmany.
"Produkce skleníkových plynů od roku 2000 neklesá, zejména kvůli jejich nárůstu z dopravy. Emise na obyvatele jsou nadále ve srovnání s průměrem zemí Evropské unie vysoké," konstatuje se ve Zprávě o stavu životního prostředí v roce 2006, kterou ve středu projedná vláda a kterou už má Aktuálně.cz k dispozici.
Podle předběžných údajů dokonce emise skleníkových plynů vloni - po několikaleté stagnace - narostly a dosáhly nejvyšší úrovně za posledních pět let.
Drobný prach a hluk
Prudký nárůst automobilové dopravy škodí životnímu prostředí i jinak: V ovzduší narůstají koncentrace především drobných částic prachu, statisíce lidí jsou vystaveny nadměrnému hluku a nové dálnice a silnice zabírají volnou přírodu.
"Negativně je třeba hodnotit pokračující dynamický rozvoj silniční dopravy, který komplikuje další snižování zátěže životního prostředí, a to hlavně v oblastech emisí skleníkových plynů, látek znečišťujících ovzduší a hluku," uvádí se v dokumentu, který na základě podkladů Českého hydrometeorologického ústavu a dalších institucí zpracovala Česká informační agentura životního prostředí CENIA.
Propast mezi auty a železnicí se prohloubila
Loňský rok potvrdil, jaká propast se vytvořila mezi osobní automobilovou a hromadnou dopravou. Lidé nadále upřednostňují pohodlnější, i když méně ekologická osobní vozidla před méně pohodlnou, ale čistší železnicí či autobusy. Ještě markantnější je rozdíl mezi nákladní dopravou po silnici a po kolejích.
"Dlouhodobé trendy v dopravě jednoznačně potvrzují rostoucí dominanci silniční dopravy, a to na úkor železniční dopravy, zejména v oblasti přepravy zboží," uvádí se v ekologické zprávě.
S výjimkou ekologičtějších autobusů loni přibylo podle údajů v Centrálním registru vozidel všech druhů aut - osobních bezmála o čtyři procenta, nákladních včetně nejškodlivějších kamionů dokonce o téměř čtrnáct procent.
"Rostoucí počet vozidel se promítá větším náporem na silniční síť i rostoucími požadavky na zábory území," konstatuje se v dokumentu pro středeční jednání vládního kabinetu.
Aut s ekologickým palivem jezdí minimum
Po českých silnicích zatím jezdí jen minimum automobilů na ekologická paliva, ačkoli jich v posledních letech výrazně přibylo. Přitom například z výfuků aut na zemní plyn vychází až o devadesát procent méně škodlivin.
Ke konci loňského roku byl počet aut na propan-butan 117 tisíc, na stlačený zemní plyn 1,4 tisíce a na elektrický pohon osmdesát. Pro srovnání: Na benzin loni jezdilo 4,1 miliony vozidel a na naftu 1,4 milionu.
Ministr životního prostředí Martin Bursík chce dosáhnout toho, aby do konce roku 2013 dosáhl podíl vozů na hybridní pohon, zemní plyn nebo využívající biopaliva na ministerstvech, krajských úřadech i velkých městech dvaceti pěti procent.
Právě státní správa a samospráva by se podle Bursíka měly stát ekologickým vzorem pro ostatní. Ministr Bursík už například uvedl, že by na alternativní pohon mohlo jezdit až osm tisíc policejních vozů.
"Jako nejperspektivnější alternativní palivo vidím zemní plyn," řekl před časem Bursík. Vloni osobních aut a autobusů na plynový motor přibylo asi o třetinu. "Myslím, že je to na dobré cestě," věří Bursík.
7000 stran textů a 5000 obrázků o Vesmírných lidech Sil Světla najdete zde: