PSEUDOTVŮRCI VELICE PILNĚ PŘIPRAVUJÍ PLNOST NEGATIVNÍHO STAVU
Ekonomika - Česko a ekonomika: Chytré rádiové čipy míří do Česka
19.6.2006
Praha - Pohodlí, nebo hrozba osobní svobodě? Otázky etiky obchodníci při poučívání tak zvaných RFID čipů příliš neřeší.
Rádiové identifikační čipy mají být náhradou čárových kódů. Jejich rozměr (menší než 1 mm), schopnosti a v současnosti i cena je k tomu předurčují.
Přichází Velký bratr?
Objevují se však i obavy ze zneužití čipů ke sledování pohybu a chování zákazníků, obavy z povinného "očipování" lidí vládou, obavy z nástupu reálného Velké bratra.
O tom, že obavy mohou být oprávněné, svědčí i zákon, který nedávno přijal stát Wisconsin. Podle tohoto zákona nikdo nesmí násilně zavést čip do lidského těla. V případě porušení hrozí pachateli pokuta ve výši dest tisíc dolarů za každý den, kdy měla oběť čip v těle.
Zákon byl přijat v návaznosti na snahy a silný lobbing americké společnosti VeriChip Corporation na používání jimi vyvinutého mikročipu určeného pro lidi.
Ten je skryt ve skleněné schránce a injekčně má být vpraven do svaloviny. Je na něj možno jak zapisovat, tak z něj číst, a to vše bez vědomí nositele.
Jak RFID čip funguje?
RFID čip je malinkatý, menší než 1 mm, a nese unikátní identifikátor, tzv. elektronický kód produktu (EPC). Existuje několik druhů čipů. Některé mají vlastní zdroj energie, jiné si berou energii ze čteček a jsou tak pouze pasivní, další umožňují dokonce i zápis informací a mají kapacitu několika stovek kilobytů.
Výhodou je, že čtečka nemusí být přiložena přímo k čipu, jako tomu je u čárových kódů. V současné době existují čipy a čtečky, které fungují i na deset a více metrů.
Další výhodou oproti čárovým kódům je unikátnost kódu EPC. To poté umožňuje sledovat každý jednotlivý výrobek na jeho cestě od výrobce až k zákazníkovi. Čip však neumírá. Žije stále dál, a proto je možné sledovat zákazníky poté, co obchod opustí.
Zavedení je jen otázkou času
První masivní použití čipů se odehrává na současném mistrovství světa v Německu. Každá z téměř čtyř milionů vstupenek RFID čip obsahuje. Organizátoři se pro čipy rozhodli z bezpečnostních důvodů.
RFID čip
V kombinaci s videokamerami dokáží pomocí čipů zjistit, kdo na stadionu zapálil světlici nebo vhodil na hřiště láhev. Organizátoři mají s čipem spojeno jak jméno majitele, tak jeho číslo pasu či občanského průkazu.
Pokud tedy fanoušek vstupenku po zápase nevyhodí, čip v jeho vstupence stále funguje a dává tak možnost jeho čip přečíst a z databáze organizátorů zjistit osobní informace o něm.
"Z firem působících na českém trhu testují použití RFID čipů například Tesco, Makro a T-mobile. Nárůst jejich používání je však jen otázkou času," uvedl Radek Poslušný ze serveru RFIDportal.cz.
"Použití RFID čipů plánujeme v našem českém centrálním skladu pro identifikaci palet a pro logistiku. Širšímu využití ve výrobcích v současné době brání zejména cena," řekl deníku Aktuálně.cz Petr Vyhnálek, jednatel společnosti Globus.
"V současné době probíhá testování v naší mateřské společnosti v Anglii. Stávající systém čárových kódů však funguje velmi dobře, a proto ho v nejbližší době nebudeme měnit," uvedla Jana Matoušková ze společnosti Tesco.
Malý, ale šikovný
RFID čipy mohou být výhodné jak pro obchodníky, tak pro jejich zákazníky.
Obchodník využije zejména perfektní logistické vlastnosti a dokonalou kontrolu nad každým jednotlivým výrobkem, jeho dobou použitelnosti a počtem kusů na jednotlivých místech v prodejně.
Přemýšlí se o LCD cenovkách místo současných papírových. Tyto malé displeje poznají, které zboží je vedle nich, a načtou aktuální cenu zboží. "Zajímavé z pohledu obchodníků je to, že cena může být aktualizována dynamicky - počítač může na základě prodeje upravit cenu podle aktuálních potřeb obchodu," vysvětluje Patrick Zandl na serveru Lupa.cz.
Pro zákazníky je výhodná rychlost odbavení u pokladny. Stačí projet vozíkem kolem pokladny se čtečkou a ta během několika vteřin bez jakéhokoliv vykládání vozíku sečte hodnotu celého nákupu. Stačí pouze zaplatit.
Pro obchodníky je rozhodně zajímavý analytický a statistický potenciál čipů. Na analýzy chování zákazníků vynakládají velké peníze. Čipy jim je poskytnou naprosto přesně, aktuálně a levně.
Čipy také mohou spolupracovat například s vaší ledničkou. Inteligentní lednička bude schopna poznat, co v ní je, a například upozornit na uplynutí doby spotřeby produktů, sestavit recepty ze surovin v ní uschovaných nebo třeba objednat přes internet chybějící potraviny.
Proč se (ne)bát RFID čipů?
Jaký je důvod vzrušených debat odborníků na toto téma? Proč se máme bát čipů, když nám čárové kódy nevadí?
Implantace RFID čipu do člověka.
"Představte si, že máte čip v botách, které jste si nedávno koupili. Stačí přijít kamkoliv, kde mají čtečku a počítač schopný zpracovávat data. Při placení si zjistí vaše jméno, a až přijdete příště, budou vědět, co jste si kupoval, zda a jak často se vracíte a vůbec si vás statisticky vyhodnocovat a zpracovávat," dodává Zandl.
V některých českých městech bylo zavedeno povinné čipování psů. Jednalo se o jednodušší typ čipů, než jsou RFID čipy.
V budoucnu je možná situace, kdy z bezpečnostních důvodů například boje proti terorismu bude nařízeno povinné čipování občanů. Že se nejedná o utopii, ukazuje již zmíněné přijetí zákona zamezující násilné čipování.
Podle některých zdrojů se totiž firma VeriChip snažila přesvědčit vládu USA, aby čipoval například imigranty vstupující na území Spojených států, a díky tomu monitoroval jejich pohyb.
7000 stran textů a 5000 obrázků o Vesmírných lidech Sil Světla najdete zde: