PSEUDOTVŮRCI VELICE PILNĚ PŘIPRAVUJÍ PLNOST NEGATIVNÍHO STAVU
Opencard odporuje zákonu, Prahu čeká pokuta. Město pochybení odmítá
POKUTY LIDEM SOUKROMÍ NEOCHRÁNÍ, TAKTO JSOU LIDÉ STÁLE KLAMÁNI VŠEMI, KTEŘÍ ZLA A KLAMY NEUSTÁLE STUPŇUJÍ. JEDINÝ ZPŮSOB OCHRANY JE NEPOUŽÍVÁNÍ ČIPOVÝCH KARET S OSOBNÍMI ÚDAJI. K TOMU MAJÍ LIDÉ 2 VHODNÉ NÁSTROJE - PETICI PROTI ČIPOVÉ TOTALITĚ A PETICI NENECHÁME SE OČIPOVAT, STAČÍ, KDYŽ JE POUŽIJÍ A UPLATNÍ TAK SVÉ PRÁVO NA SOUKROMÍ. KAŽDÝ TYTO PETICE MŮŽE PŘEDÁVAT LIDEM A ŠÍŘIT.
24.11.2010
Lidé nevědí, co všecho se může dít s jejich citlivými osobními údaji, upozorňují ochránci soukromí. Praha jakékoli porušení zákona odmítá.
Je rozhodnuto: Praha chybovala v projektu Opencard a bude za to platit. Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v úterý po měsících otálení vydal rozhodnutí, které vůbec poprvé říká, že dlouhodobě kritizovaný Opencard je protiprávní. A poprvé je tak jisté, že magistrát bude za Opencard platit. Podle verdiktu, jehož obsah mají Hospodářské noviny exkluzivně k dispozici, hrozí Praze pokuta až pět milionů korun.
Čtyřicetistránkové odůvodnění ukazuje na dvě hlavní pochybení. Za prvé: při vydávání karet úředníci lidem dostatečně nevysvětlili, co se bude dít s jejich osobními údaji, které v žádosti o kartu vyplňují. "Navíc jim dostatečně nezdůraznili, že je možnost koupit si i anonymní kartu, kde údaje člověk dávat nemusí," říká mluvčí úřadu Hana Štěpánková.
"Jde o porušení zákona o ochraně osobních údajů, za což hrozí pokuta až 5 milionů korun. Konečnou výši určí až náš správní odbor. Přihlížet bude k stupni nebezpečnosti a množství poškozených," říká Štěpánková. Právě druhý zmíněný aspekt prý pokutu zřejmě vyžene k vyšší hranici.
Rozhodnutí přišlo jen deset dní poté, co dopravní podnik přestal vydávat předplacené kupony na papírovou tramvajenku. Jízdné nahrává už jen na Opencard. V úterý například kvůli náporu stovek zájemců zkolaboval elektronický pořadník výdejního centra.
Drtivá většina lidí má "osobní" kartu
Pořídit si anonymní kartu stojí 200 korun, kdežto osobní dává magistrát zdarma. S ní ale musí lidé podepsat řadu nevýhodných podmínek, třeba že magistrát může z karty strhávat peníze za pokuty a správcovská firma Haguess může kartu zablokovat. Opencard už má 600 tisíc lidí, naprostá většina si pořídila právě osobní verzi. Opencard zkoumá ÚOOÚ od začátku září, se zveřejněním závěru se ale čekalo na podpis šéfa úřadu Igora Němce, bývalého pražského primátora za ODS.
Podle mluvčího projektu opencard Martina Opatrného začal ÚOOÚ projekt pražské karty kontrolovat v srpnu 2007. Kontrola údajně skončila se závěrem, že projekt je legální a legitimní a že rozhodnutí Prahy zpracovávat osobní údaje o držitelích karet není v rozporu se zákonem.
"Jediným relevantním dosud nevyjasněným bodem mezi ÚOOÚ a Prahou tak zůstávají informace obsažené ve formulářích pro zájemce o kartu," uvedl Opatrný. Ty údajně zájemcům o kartu jen částečně vysvětlují, jaký je rozsah a účel zpracování osobních údajů, které město schraňuje i po skončení platnosti karty opencard.
Bývalý náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS), který byl za projekt zodpovědný, v úterý nereagoval na telefony ani SMS, stejně tak jeho nástupce Karel Březina (ČSSD).
Úterní rozhodnutí má ale ještě jeden význam: lidé teď zřejmě mohou Prahu žalovat. "Kdo má pocit, že ho Opencard poškodila, může magistrát zažalovat a pravděpodobně bude úspěšný. Pak už záleží na soudu, jestli nařídí Praze peněžitý trest nebo jen omluvu," říká právnička Ligy lidských práv Zuzana Candigliota. Na úřadu pro ochranu údajů už leží desítky stížností nespokojených Pražanů.
Kritizovaný projekt vyšetřuje policie s podezřením na spáchání trestných činů porušování povinnosti při správě cizího majetku a porušování závazných pravidel hospodářského styku. Prověřilo jej už také několik auditů, které poukázaly na některé chyby především v počátcích projektu, například nevýhodné smlouvy města s firmou Haguess. Projekt je podle kritiků předražený, podle auditorů stál přes 800 milionů. Nejvíce inkasovala firma Haguess, asi 320 milionů korun.
Anonymní OpenCard je podfuk
Nechtěli jste OpenCard s poukazem na to, že se nenecháte šmírovat?
A mysleli jste, že to vyřešíte "anonymní" (čti: s číslem karty si vás musí slinkovat svým kamerovým systémem) verzí?
Byli jste už smířeni s tím, že si připlatíte 400Kč každých 90 dní a 200 za vydání karty?
Tak mám pro vás novinu: nezaplatíte.
"Anonymní" OpenCard totiž podle paní z přepážky platí jen v pásmu "P", tj. uvnitř Prahy. Příměstské autobusy třeba na Zbraslav? Zapomeňte. Vlaky PID, jako jsou linky S7 do Chuchle a Radotína? Zapomeňte (v pásmu "P" se z nich nachází jen úseky v centru Prahy, tj. nádraží Vršovice, Hlavní, Krč a ). Pásmo "P", to jsou městské autobusy linek 100-299, metro a tramvaje /plus vlaky mezi hlavními nádražími Prahy). Tečka. Takže pokud zrovna nebydlíte přímo v Praze, "anonymní" OpenCard se vás netýká. (Což je, po tvrzení "do koupě OpenCard cestující nikdo nenutí" další názorná ukázka toho, jak magistrát a DPP bezostyšně lžou: anonymní OC měla uchlácholit právě ty, jimž vadila invaze do soukromí. Je ale falešnou svobodou volby, jakousi "gumovou maketou tanku". Hanba vám, úředníci!)
Čímž OpenCard padá i pro mne. Dnes si jdu pro poslední papírovou známku - a od 12. dubna se musím zařídit jinak.
I pustil jsem se do výpočtů a zjistil, že zatímco při ježdění na lístky MHD by mě 90 dní stálo brutálních 4680 Kč (o 3240 více, než nyní na legitku), při použití WV Polo by mě (pokud bych dovedl udržet spotřebu v rozmezí 6,2-6,8l/100km) ten samý časový úsek vyšel na 3820, resp. 4120 Kč. To znamená o 460 až 860 Kč levněji než na lístky. Navíc bych cestoval o půl hodiny kratší dobu. A pak že je MHD ekonomičtější..
Takže měním spořící cíle, začnu se poohlížet po slušném exempláři Pola 6N1 či jiném "autu pro důchodce" a zároveň začnu slézat inzeráty typu "hledám spolujezdce". Dopravní podniku, díky své nenechavosti a aroganci jsi od dubna přišel o 11 let věrného zákazníka. Blahopřeji.
7000 stran textů a 5000 obrázků o Vesmírných lidech Sil Světla najdete zde: